Simpelt regnskab

At holde et up-to-date simpelt regnskab kan gøre tingene meget nemmere for både dig og din revisor. Ud over dette, kan det også:

  • Vise den regnskabsmæssige sundhed, for din virksomhed eller din familie
  • Holde dig inden for lovens (skattefars) regler.
  • Bevarelse af optegnelser og dokumentation af transaktioner for din skattemæssige register i seks år er obligatorisk. Bank taloner, kvitteringer osv. alle falder ind under den “bevis for transaktion” kategori.

Det grundlæggende som er nødt til at indgå i dit simple regnskab er som følger:

Indkomst. Hvis du har flere kanaler af indkomst, kan du enten have en indkomst-konto eller flere konti.
Udgifter. Divider udgifter til personlige udgifter, erhvervsmæssige udgifter og lønninger. Dette vil hjælpe dig med at holde styr på hvor dine penge er på vej hen, og hvor meget af det der genererer et større cash flow
Privatforbrug. For et virksomheds regnskab er en konto for småpenge afgørende.

Hver af disse simpelt regnskab bør have kolonner for datoen for transaktionen, debet / kredit, balance og lignende beløb.
For hver af disse konti, vedligeholdes et detaljeret “bemærkninger” kolonne, der omfatter:

  • Check numre
  • Faktura numre
  • Detaljer, der hjælper med budgetlægning.

Det sidste er mere vigtigt for personlige regnskaber, som holder styr på luksus udgifter adskilt fra det væsentlige.

Simpelt regnskab software

For personlige, mindre og mellemstore virksomheder er regnskab software yderst nyttigt for et bogholderi, da den tilbyder et udvalg af særskilte regnskaber for hver type af udgifter. Også, hver transaktion indeholder oplysninger om, hvor pengene kom fra (indkomst, kontanter eller andre aktiver), samt, hvor det gik hen. For eksempel, hvis du betaler en restaurant regningen med dit VISA-kort, registreres din transaktion automatisk både i din “VISA” aktiv konto og din “Mad” bekostning konto.

Samtidig at opretholde registreringer kan hjælpe dig enormt, for når der skal betales skat gang, er der desværre ingen erstatning for en korrekt registrering, hvis du ikke har kvitteringer. Jo flere transaktioner, som du er i stand til at fremlægge bevis for, jo større er chancen for at få afgiftsgodtgørelse. Jo flere kvitteringer du gemmer, jo nemmere har du også ved at holde et simpelt regnskab, da det bare er at skrive dem i regnskabet.

Revisor er mere end software

Bogføring – selv med hjælp af software – er ikke nogen erstatning for en revisor. En god revisor eller bogholder gør mere end at arrangere og indsende de oplysninger, du har leveret til ham. Hans opgave er at:

  • Forbereder din selvangivelse
  • Minimerer din skattepligt ved at kategorisere dine udgifter til det mest fordelagtige
  • Holder dig informeret om muligheder, du kan udnytte til at minimere den skat, du skal betale
  • Holder dit regnskab simpelt

Det er ting, som du kun kan blive godt informeret om ved at læse i flere timer hver uge eller måned – noget, der vil skære i din tid (og dermed penge) meget mere end at betale din revisor vil. For at holde din revisor honorarer lav, skal du sørge for at gøre dit bogholderi derhjemme mere effektivitet og simpelt. Det kan du gøre med et godt online regnskabsprogram.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *