Gør det selv regnskab

Gør det selv regnskab hvor du skal holde præcise, aktuelle og up-to-date regnskabsoplysninger i en lille virksomhed kan helt sikkert være en stor hovedpine, hvis du ikke har den rigtige online regnskabsprogram og ved hvordan man bruger det ordentligt. Fra stress og angst over at få dine konti indleveret rettidigt til skattemyndighedernes afdeling, tabte fakturaer eller it-problemer, tabet af tid, søvn og produktivitet fra ineffektive systemer kan være høj.

I uerfarne hænder, er det som regel efterfulgt af en række små edb-uheld, der som regel ender med den ultimative katastrofe – et harddisk nedbrud eller virus infektion, som begge normalt opstår når der ikke er nogen back-up af din data.

Den anden mulighed er ofte at overdrage alle dine regnskabsmæssige data over til en professionel revisor, som opkræver regelmæssig gebyrer for at behandle dataene..

Hvad er fordele og ulemper ved at lave dit eget regnskab – og det kan der være et tilfredsstillende kompromis for at finde en balance?

Gør det selv regnskab

Fordele:

(Alle påtager sig et rimeligt kendskab til bogholderi praksis og veludviklet edb-færdigheder, herunder den disciplin der hedder at sikkerhedskopiere dit system efter hver session).

=> Adgang til dine data på et øjebliks varsel

=> Total kontrol over de oplysninger, der registreres i systemet

Ulemper:

=> Mængden af tid, der kræves for at holde systemet ajour

=> Uden en grundlæggende viden om bogholderi, hvis du laver en fejl, kan du ikke være uddannet nok til at rette det.

=> Manglende viden om gør det selv regnskab.

Andre Gør det selv regnskab fordele:

=> Erhverv revisorer er ofte uddannet i online regnskabssystemer

=> Edb-udstyr, regnskab software, ekspertise og fil back-up systemer er allerede på plads

=> Færdighederne omfatter evnen til at fortolke data og forklare det til lægfolk

=> Bogholdere ved hvilke oplysninger der er nødvendige for virksomheden.

Andre Gør det selv regnskab ulemper

=> Omkostningerne til fuldt ud at outsource registrering af hver transaktion kan være uoverkommelige for en lille virksomhed, især i opstartsfasen.

=> Dette er det punkt, hvor virksomhedsejere bør spørge sig selv (og næsten aldrig gør), det vigtigste spørgsmål, som deres succes vil afhænge – “hvad er den bedste anvendelse af min tid?” Hvis du for eksempel, er en arkitekt, hvad bringer så flest penge – dine arkitektoniske færdigheder eller dit bogholderi færdigheder? Uanset dit erhverv, er din tid altid mere værd i forretningsudvikling og ledelse aktiviteter, end i at forsøge at lave dine egne regnskaber.

Hvis udgifterne er den største barriere, kan du overveje at ansætte en deltids-bogholder til at lave dataindtastning, derefter overføre data til din revisor en gang om ugen for at forene, køre rapporter og holder dig informeret om status for din virksomhed.

Hvis din revisorer har tilbudt dig en overkommelig pakke, så drop alle planerne om gør det selv regnskab, og giv alle dine regnskabsmæssige bekymringer over til dem, og kom videre med, hvad du er bedst til – at opbygge din forretning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *